21 червня 2018 року Верховна Рада України розглянула внесений Президентом України Петром Порошенком проект Закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у зв’язку з прийняттям Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» (реєстраційний номер 7441 від 22 грудня 2017 року).
Законопроектом запропоновано статтю 160 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах) замінити главою 4 «Служба судової охорони».
У такий спосіб запропоновано детально врегулювати питання забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах, статусу, повноважень Служби судової охорони, проходження служби у Службі судової охорони, спеціальних звань та соціального захисту співробітників Служби судової охорони тощо.
Зокрема, визначено, що підтримання громадського порядку в суді, припинення проявів неповаги до суду, а також охорону приміщень суду, органів та установ системи правосуддя, виконання функцій щодо державного забезпечення особистої безпеки суддів та членів їхніх сімей, працівників суду, забезпечення у суді безпеки учасників судового процесу здійснюватиме Служба судової охорони.
Згідно із законопроектом за статусом Служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах.
Служба судової охорони підзвітна Вищій раді правосуддя та підконтрольна Державній судовій адміністрації України.
Керівництво діяльністю Служби судової охорони здійснює Голова Служби судової охорони, який призначається на посаду за результатами відкритого конкурсу і звільняється з посади Вищою радою правосуддя.
Пропонується, що Служба судової охорони складатиметься з центрального органу управління та територіальних підрозділів Служби, граничну чисельність яких затверджуватиме Державна судова адміністрація України.
Законопроектом визначено повноваження Служби судової охорони, зокрема: забезпечення пропуску осіб до будинків (приміщень) судів, органів та установ системи правосуддя та на їх територію транспортних засобів; підтримання та реагування на порушення громадського порядку при розгляді справ судом, вживання заходів щодо припинення проявів неповаги до суду; здійснення заходів з охорони, забезпечення недоторканності та цілісності приміщень судів, органів і установ системи правосуддя, недоторканності та цілісності розташованого у таких приміщеннях майна, запобігання, недопущення чи припинення протиправних дій щодо нього; здійснення заходів із запобігання загрозам особистій безпеці суддів, членів їхніх сімей, працівників суду, а також у суді – учасників судового процесу, виявлення та нейтралізації таких загроз; вживання у разі надходження від судді відповідної заяви необхідних заходів для забезпечення безпеки судді, членів його сім’ї; реагування в межах наданих законом повноважень на протиправні дії, пов’язані із посяганням на суддів, членів їхніх сімей, працівників суду, учасників судового процесу.
Також законопроектом визначено обсяг прав, які надаються Службі судової охорони та її співробітникам для здійснення покладених на них повноважень, а саме:
вимагати від осіб, які входять до приміщень суду, органів та установ системи правосуддя, пред’явлення документа, що посвідчує особу;
перевіряти у осіб, які входять до приміщень суду, органів і установ системи правосуддя, документи, що посвідчують особу, та за наявності обґрунтованих підстав вважати, що перебування особи у приміщенні суду, органу, установи системи правосуддя створює загрозу безпеці суддів, працівників апарату суду, органів і установ системи правосуддя, порушення громадського порядку, обмежувати допуск таких осіб до приміщень суду, органів і установ системи правосуддя;
здійснювати поверхневу перевірку осіб, які входять до приміщень суду, органів та установ системи правосуддя, шляхом їх візуального огляду та огляду їхніх речей, проведення по поверхні вбрання осіб спеціальним приладом або засобом;
затримувати осіб, які незаконно проникли або намагаються незаконно проникнути до приміщень суду, органів та установ системи правосуддя, перевіряти у них документи, що посвідчують особу, здійснювати у встановленому законом порядку особистий огляд затриманих та огляд їхніх речей, які є при них, і передавати їх правоохоронним органам;
не допускати громадян до окремих приміщень суду, органів та установ системи правосуддя, вимагати від них залишатися на конкретних місцях або залишити їх, тимчасово обмежувати фактичне володіння річчю, якщо це необхідно для забезпечення громадського порядку в суді, забезпечення особистої безпеки суддів та членів їхніх сімей, працівників суду, безпеки учасників судового процесу;
використовувати інформаційні ресурси в порядку, установленому для Національної поліції України Законом України «Про Національну поліцію», одержувати в установленому порядку від керівників органів державної влади України, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності за письмовим запитом Голови Служби або його заступників відомості, необхідні для здійснення покладених на Службу повноважень;
вживати заходів з метою запобігання протиправним посяганням на суддів, членів їхніх сімей, працівників суду, умисному пошкодженню або знищенню майна суду, органів і установ системи правосуддя;
застосовувати технічні прилади і технічні засоби, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засоби фото- і кінозйомки, відеозапису;
оглядати територію, будинки, приміщення суду, органів і установ системи правосуддя;
залучати за погодженням з керівниками правоохоронних та інших державних органів їх працівників, співробітників, військовослужбовців, технічні та інші засоби;
застосовувати зброю, заходи фізичного впливу та спеціальні засоби в порядку та випадках, визначених законами України «Про Національну поліцію» та «Про охоронну діяльність».
До кандидатів на посади співробітників Служби судової охорони будуть застосовуватись вимоги, передбачені Законом України «Про Національну поліцію» для кандидатів на службу в поліції. Спеціальні кваліфікаційні вимоги до кандидатів на посади співробітників Служби судової охорони визначатимуться Головою Служби.
Також законопроектом пропонується встановити спеціальні звання співробітників Служби судової охорони (від рядового до генерала Служби судової охорони) та визначити строки вислуги у спеціальних званнях.
Крім того, законопроектом запропоновано врегулювати питання соціального захисту співробітників Служби судової охорони.