На сайті Верховного Суду в розділі «Міжнародні стандарти в сфері судочинства», в рубриці «Огляд прецедентного права Європейського суду з прав людини», розміщений інформаційно-тематичний листок Європейського суду з прав людини по його рішеннях щодо прав дітей.
Інформаційно-тематичний листок містить посилання на рішення Європейського суду з прав людини до березня 2011 року, які стали визнаними прецедентами в застосуванні ст. 2 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основних свобод, в справах, що стосуються питань прав дітей, зокрема, освіти, визначення громадянства і родинних зв'язків.
Так, справа «D.H. проти Республіки Чехія »№57325 / 00 від 13.11.2007 року стосувалося 18 дітей-циган, громадян Чехії, які в 1996-1999 рр. були записані в школи для дітей з особливими потребами, в т.ч. з психічними чи соціальними відхиленнями. Заявники стверджували, що в системі освіти Чехії мала місце дворівнева система, при якій влада майже автоматично записували циганських дітей в школи, навчання в яких ведеться за спрощеною програмою, і тим самим піддавали їх сегрегації.
Суд зазначив, що під час розглянутих подій більшість дітей, які відвідували спеціалізовані школи в Чехії, були дітьми циганського походження. Циганські діти із середнім рівнем інтелекту або навіть рівнем вище середнього часто визначалися в такі школи за результатами психологічних тестів, що не були адаптовані до дітей їх етнічного походження. Суд прийшов до висновку, що закон, який діяв на той час, занадто серйозно обмежував права дітей циганського походження, що призвело до порушення ст. 14 і ст. 2 Протоколу №1. Однак, нове законодавство скасував спеціалізовані школи і зажадало від звичайних шкіл приймати дітей, що мають особливі потреби, а також соціально незахищених дітей.
Виконавче провадження у справі триває.
У справі «Sampanis і інші проти Греції» № 32526/05) від 05.06.2008 року влада Греції відмовилися приймати в школу групу циганських дітей, які не отримували офіційну освіту протягом цілого навчального року. Більше 50 дітей були згодом визначені в спеціальні класи, що знаходилися в прибудові до школи, які повинні були підготувати цих учнів до переходу в звичайні класи.
Суд зазначив, що влада не перевірили здатності циганських дітей за допомогою спеціальних тестів ні на початковому етапі (щоб визначити, чи повинні вони бути записані в спеціальні класи), ні пізніше (щоб оцінити, чи могли вони вже перейти в звичайні класи). Суд знайшов порушення ст. 2 Протоколу №1 і ст. 14 як щодо процедури запису в школу, так і щодо їх приміщення в спеціальні класи. Він також знайшов порушення ст. 13 (право на ефективний засіб захисту).