Як відомо, президент Петро Порошенко підписав зміни до Конституції України в частині правосуддя. Судова реформа, таким чином, вступила в стадію реалізації.
Однак, як відзначають судді, зокрема, член Ради суддів України, суддя Господарського суду Харківської області Тетяна Суярко, крім безумовно позитивного тренда деполітизації, обіцяного імплементаційного Законом «Про судоустрій і статус суддів» збільшення розміру зарплати як однієї з гарантій незалежності, в іншому можна говорити тільки про підвищення вимог до суддів.
Все суспільство є свідком того, що зараз відбувається в судах. Суддям, які розглядають гучні справи, кожен день доводиться побоюватися за своє життя. Тільки до Ради суддів України (РСУ) протягом 2015-2016 рр. 90 надійшло звернень від суддів щодо втручання в їх діяльність.
«РСУ враховує, висвітлює цю інформацію на сайті, розглядає випадки тиску на своїх засіданнях, за їх результатами приймає рішення і звертається до компетентних органів. Результативність таких дій для боротьби з проявами тиску на суд мізерна, адже реальних повноважень щодо протидії тиску у РСУ немає. Повноваження РСУ в частині забезпечення безпеки в новому Законі «Про судоустрій і статус суддів» не зазнали змін - це знову звернення до відповідних органів, які зобов'язані відреагувати лише в десятиденний термін », - підкреслює Тетяна Суярко.
Ч. 11 ст. 133 Закону передбачено, що орган державної влади або місцевого самоврядування, якому направлено звернення Ради суддів України з питань забезпечення безпеки суддів, зобов'язаний розглянути таке звернення протягом десяти днів з дня його отримання і вжити заходів щодо усунення загроз безпеки суддів.
«Разом з тим навіть наділення Ради суддів якимись реальними правами буде суто декларативним і не дасть ніякого реального ефекту, адже тоді в розпорядженні РСУ повинні бути і механізми, здатні забезпечити безпеку. І взагалі, чи є безпеку судді безпосередньо справою суддівського самоврядування?
Звісно ж, що воно повинно тільки виявляти і ставити перед іншими гілками влади проблемні питання здійснення правосуддя в аспекті безпеки суддів та протидії тиску на суд, а законодавча і виконавча гілки влади повинні гарантувати таку безпеку в інтересах правосуддя. Європейські стандарти вимагають, щоб гарантії незалежності та безпеки судової влади були їй надані від виконавчої та законодавчої гілок », - ВІДЗНАЧАЄ Тетяна Суярко.
При цьому вона впевнена, що суддівський корпус і сам не повинен діяти. Часто судді, звертаючись до РСУ з заявами про втручання в їх діяльність (як того вимагає закон), не звертаються в правоохоронні органи з відповідними заявами про злочин, вважаючи це неефективним засобом захисту. А якщо і звертаються, то потім активно цікавляться ходом розслідування, не скаржаться на бездіяльність правоохоронців. «Тут ми, самі судді, можемо позитивно впливати на цю ситуацію. Це саме той випадок, коли повинна спрацювати корпоративність, про яку так багато говорять в негативному сенсі, але якої немає. У питаннях відстоювання незалежності, забезпечення безпеки кожен з нас повинен розуміти, що це не проблема його конкретно - це загроза правосуддя в цілому », - зазначає член РСУ.