Сьогодні нотаріуси наділені великим обсягом повноважень, зокрема, можуть здійснювати державну реєстрацію нерухомості без вчинення нотаріальної дії щодо такого майна.
За три місяці 2016 року ці фірми здійснили понад 300 тис. реєстраційних дій.
Двигуном цього процесу стала нова редакція Закону №1952-IV від 1 липня 2004 року «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», яка вступила в законну силу з 1 січня 2016 року. Одним з її нововведень стала зміна організаційної системи державної реєстрації прав.
Нотаріуси, коментуючи ці зміни, відзначають як їх плюси, так і мінуси. До перших вони відносять розширення своїх можливостей, і як наслідок, збільшення заробітку. Однак, мінусів теж називають чимало.
За словами практиків, основними причинами, через які нотаріуси все ж побоюються проводити операції по реєстрації майна та бізнесу, є проблеми з мінливим програмним забезпеченням, а також деяка неврегульованість законодавства. Скаржаться нотаріуси і на відсутність інструкцій і роз'яснень з найбільш проблемних питань, адже вони як посадові особи несуть повну відповідальність за вчинення службових дій, і єдина практика, а також чіткий процес є основою їх діяльності. Розуміючи проблеми, з якими щодня стикаються нотаріуси, Мін'юст розбирає найбільш часто зустрічаються проблемні питання і дає свої роз'яснення.
Останнім з таких став лист-роз'яснення Міністерства юстиції України №2727 / 13 / 32-16 «Про витребування нотаріусами документів про грошову оцінку земельної ділянки та справляння державного мита при посвідченні правочинів щодо відчуження земельних ділянок, що належать юридичним особам».
«Проблеми в цій галузі виникли, тому що до Міністерства юстиції України стали надходити звернення про витребування нотаріусами документів про грошову оцінку земельної ділянки та справляння державного мита при посвідченні таких угод. З метою створення єдиної практики застосування нотаріусами норм чинного законодавства Мін'юст розробив дане роз'яснення », - прокоментувала заступник міністра Оксана Іванченко.
Мін'юст роз'яснює
Справляння державного мита в Україні регулюється Декретом Кабінету Міністрів №7-93 від 21 січня 1993 року «Про державне мито» (зі змінами). Ст. 1 цього документа встановлено, що платниками державного мита на території України є фізичні та юридичні особи за вчинення в їхніх інтересах дій та видачу документів, що мають юридичне значення, уповноваженими на те органами.
У свою чергу, експертна грошова оцінка земельних ділянок, відповідно до ч. 4 ст. 201 Земельного кодексу України та ч. 7 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель», використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них. А в ст. 13 того ж закону визначено підстави для обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок.
Зокрема, така оцінка проводиться у випадках:
відчуження та страхування земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності, крім випадків, передбачених абз. 7 ч. 1 ст. 13;
застави земельної ділянки відповідно до закону;
визначення інвестиційного вкладу в реалізацію інвестиційного проекту на земельні поліпшення;
визначення вартості земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності у разі, якщо вони вносяться до статутного фонду господарського товариства;
визначення вартості земельних ділянок при реорганізації, банкрутстві або ліквідації господарського товариства (підприємства) з державною часткою чи часткою комунального майна, яке є власником ділянки;
виділення або визначення частки держави чи територіальної громади у складі земельних ділянок, що перебувають у спільній власності;
відображення вартості земельних ділянок та права користування ними в бухгалтерському обліку відповідно до законодавства України;
визначення збитків, завданих власникам або землекористувачам у випадках, встановлених законом або договором;
рішення суду.
У всіх інших ситуаціях, як свідчить роз'яснення, грошова оцінка земельних ділянок може проводитися за згодою сторін та у випадках, визначених законами України.
Разом з тим відповідно до п. 3 Методики експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою КМУ №1531 від 11 жовтня 2002 року «Про експертну грошову оцінку земельних ділянок», експертна грошова оцінка передбачає визначення ринкової (імовірної ціни продажу на ринку) або іншого виду вартості об'єкта оцінки (заставна, страхова , для бухгалтерського обліку тощо), за яку він може бути проданий (придбаний) або іншим чином відчужений на дату оцінки відповідно до умов угоди.
Мін'юст звертає увагу на те, що, згідно з ч. 1 ст. 132 Земельного кодексу України, угоди про перехід права власності на земельні ділянки укладаються в письмовій формі та нотаріально посвідчуються. А за вчинення нотаріальних дій, як відомо, державні нотаріуси справляють державне мито у розмірах, встановлених чинним законодавством (ч. 1 ст. 19 Закону України «Про нотаріат»). Приватні ж нотаріуси, згідно ч. 1 ст. 31 Закону «Про нотаріат», за вчинення нотаріальних дій справляють плату, розмір якої визначається за домовленістю між нотаріусом та громадянином або юридичною особою. ПРИ ЦЬОМУ О. Іванченко зазначила, що п. 1 Указу №762 ПРЕЗИДЕНТА України / 98 від 10 липня 1998 року «Про впорядкування справляння плати за вчинення нотаріальних дій» встановлено, що розмір плати, яка справляється за вчинення нотаріальних дій приватними нотаріусами, не може бути меншим від розміру ставок державного мита, яке справляється державними нотаріусами за аналогічні нотаріальні дії.
Як вже було зазначено, справляння державного мита в Україні регулюється декретом Кабміну «Про державне мито». Перелік об'єктів справляння державного мита врегульовано ст. 2 цього декрету, а розміри ставок мита - ст. 3.
«У свою чергу, абз. 1 п. 2 розділу I «Інструкції про порядок обчислення та справляння державного мита», затвердженої наказом Міністерства фінансів України №811 від 7 липня 2012 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 вересня 2012 року за №1623 / 21935 (зі змінами), передбачено, що державна мито справляється за ставками у розмірах (частинах) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і в процентному відношенні до відповідної суми документа (вартості відчужуваного майна). Разом з тим наказом Міністерства фінансів України №999 від 9 листопада 2015 року «Про затвердження змін та доповнень до Інструкції про порядок обчислення та справляння державного мита» п. 5 і 6 гл. 1 розділу V Інструкції щодо обчислення державного мита не нижче оціночної або балансової вартості відчужуваного нерухомого майна були виключені », - сказано в листі-роз'ясненні.
заключний вердикт
З огляду на вищесказане, при нотаріальному посвідченні цивільно-правових угод із земельними ділянками, які перебувають у власності юридичних осіб, державне мито справляється відповідно до пп. д п. 3 ст. 3 декрету Кабміну в розмірі 1% від суми договору, але не менше одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян без урахування експертної грошової оцінки ділянки. А експертна грошова оцінка земельної ділянки, як зазначено в роз'ясненні, використовується для визначення можливої ціни його продажу.