Незважаючи на те що навколо так званого «податку на нерухомість» в останні роки йдуть запеклі суперечки, більшість українців поки так і не відчули його дію на своїх гаманцях. Після впровадження цього податку в 2014 році протягом двох років, за статистичними даними, його платили всього 40 тис. людина.
А все тому, що спочатку з цього податку були передбачені досить великі пільги, які фактично виключили переважна більшість нерухомості з бази оподаткування. Зокрема, не оподатковувалися квартири площею менше 120 кв. м і будинки площею менше 250 кв. м.
Однак, в цьому році кількість платників податку на нерухомість може збільшитися, оскільки за підсумками 2015 року жителі України будуть платити його за новими правилами, запровадженими Законом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової Реформи)» від 28 грудня 2014 року.
Згідно із законодавством, період сплати податку на нерухомість для фізичних осіб-власників будинків і квартир почався з 1 липня 2016 року, а нові правила, крім іншого, скоротили неоподатковувану цим податком площа з 120 кв. м до 60 кв. м для квартир і з 250 кв. м до 120 кв. м - для будинків.
З жалем відзначимо, що власники звичайних 3-кімнатних квартир (за стандартом їх метраж -. 64 кв м) вже в цьому році заплатять державі за «зайві» 4 м.
Податок за 2015 рік сплачується по максимуму. Він складе 2% від мінімальної заробітної плати, затвердженої на початок податкового періоду (того ж 2015 року), тобто 27 грн. за кожен «зайвий» квадрат. 4 кв. м × 27 = 108 грн. - Це та максимальна сума, яку, власник стандартної «троячки» заплатить державі за благо мати «надлишки».
Розрахуватися з державою потрібно протягом 60 днів після отримання від органу УКРІНФОРМ податкового повідомлення. До цього документа додається квитанція з реквізитами для оплати.
Хто і скільки повинен скарбниці
Останнім часом українці все більше відчувають на собі «турботу» держави, яке невпинно працює над проблемою наповнення скарбниці за рахунок своїх громадян. Одним з призначених для цього механізмів і стане податок, прозваний в народі «податком на розкіш». Правда, в даному випадку «розкішшю» в розумінні законодавця є не тільки особняки і багаторівневі квартири депутатів і чиновників, а й прибудови типу сараїв у бабусь в селі.
Історія знає багато цікавих податків. Наприклад, наші предки платили податок на вікна або димоходи. Чи ввійде впроваджений українським законодавцем податок «на зайві метри» в історію як парадоксальний або принесе все ж користь, покаже час. А поки спробуємо розібратися, за що ж ми повинні будемо заплатити державі.
Як уже зазначалося, надлишками вважається все, що перевищує 60 кв. м для квартир, 120 кв. м для будинків і 180 кв. м для будинку і квартири відповідно. При цьому гроші будуть брати і за нежитлові приміщення, і саме ця норма зазнає найбільшої критики. Експерти наводять приклад :. Якщо в селі у людини, крім будинку, є курник, погріб, сарай, гараж, літня кухня, альтанка, майстерня, вулична вбиральня та ін, і все це разом перевищує ліміт по метражу, то за новим законом це і є та «розкіш», за яку доведеться заплатити.
Але і це ще не все. Законом України №909-VIII від 24.12.2015 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень в 2016 році» внесено ще ряд змін до Податкового кодексу, в т.ч. щодо оподаткування нерухомого майна, відмінного від земельної ділянки. Ці зміни вступили в силу з 1 січня 2016 року. Зокрема, пп. 266.7.1 п. 266,7 ст. 266 ПКУ доповнено пп. г такого змісту: «При наявності у власності платника податків об'єкта (об'єктів) житлової нерухомості, в т.ч. частки, що знаходиться у власності фізичної або юридичної особи-платника податків, загальна площа якої перевищує 300 кв. м (для квартири) і / або 500 кв. м (для будинку), сума податку, розрахована відповідно до підпунктів а - г цього підпункту, збільшується на 25 тис. грн. в рік за кожен такий об'єкт житлової нерухомості (його частина) ». Простіше кажучи, якщо площа всіх перерахованих вище будівель в сукупності з метражем житлового будинку перевищить 500 кв. м, то власнику «розкоші» доведеться додатково заплатити 25 тис. грн. в рік.
Однак, поспішаємо повідомити, що хоча критика цих норм і має підстави, в безкомпромісності їх звинуватити не можна. У зв'язку з тими ж змінами до Податкового кодексу, які вступили в силу з 1 січня 2016 року, оподаткування нерухомості - тепер не обов'язкова норма. Закон говорить, що ставки податку для об'єктів житлової або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, по встановлюються рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаних територіальних громад. Це означає, що якщо міський або сільська рада населеного пункту вчасно не проголосує і не встановить ставки, то податок в даному населеному пункті може не стягуватися. Більш того, ті ж уповноважені органи можуть прийняти рішення не стягувати цей податок взагалі.
«Податком обкладатиметься як житлова нерухомість, так і нежитлова. Найголовніше, що тепер рішення за ставками та пільгами при оподаткуванні нерухомості приймають місцеві ради, оскільки цей податок буде надходити до місцевих бюджетів, і громада може розпоряджатися цими коштами на свій розсуд. Причому закон надає місцевим радам право взагалі відмовитися від податку на нерухомість в регіоні. Якщо їм не потрібні гроші на будівництво доріг, шкіл, ремонт лікарень і т.д. - Нехай. Це їх відповідальність і їх рішення », - прокоментував начальник відділу адміністрування майнових податків Департаменту доходів і зборів з фізичних осіб Державної фіскальної служби України Юрій Тимощук.
Якщо ж рішення прийнято вчасно, і влада вирішила, що податок з населення буде зібраний, то закон обмежить їх в процентній ставці. Вона, згідно з новоприйнятим нормам, не може перевищувати 3% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. м оподатковуваного майна. Відзначимо, що до внесення змін дана ставка становила 2%, тому фізособи будуть платити за новими ставками Тільки в 2017 році році. В цьому році, повторимося, громадяни повинні оплачувати нерухомість за ставками, які діяли в 2015 році.
Важливо також, що фізособи сплачують податок раз на рік - до 28 Августа, - а повідомлення про суми орган УКРІНФОРМ повинен відправити адресатам до 1 липня. Причому податківці лякають, що якщо повідомлення не прийшло, тому що у фіскальної служби не було інформації про той чи інший майно, то радіти не варто - коли нерухомість внесуть до реєстру, доведеться сплатити борг. «У всіх країнах Європи і в більшості країн світу цей податок існує, і громадяни його платять. В Україні він сплачується до місцевого бюджету населеного пункту, де проживають громадяни, які володіють нерухомістю. У зв'язку з децентралізацією і реформою органам місцевого самоврядування надано більше повноважень і більше можливостей. Такі кошти дійсно надходять до місцевого бюджету, і місцева влада є їх розпорядником », - ВІДЗНАЧАЄ Юрій Тимощук.
Відзначимо, що за несплату податку передбачені штрафи. Так, за відстрочку оплати на 30 днів буде нарахований штраф в розмірі 10% від суми податку. Якщо платник відклав оплату більш ніж на 30 днів, то він може очікувати ще + 20% від суми основного податку. У свою чергу, держава подбала про зручність громадян, і платнику податків не потрібно шукати рахунок для сплати податку або підбирати якесь спеціальне фінансова установа - він може зайти в будь-який банк і заплатити податок. Ці платежі також можуть приймати місцеві органи самоврядування - сільські, селищні, міські ради.
Податок на майно, якого немає
З певними труднощами можуть зіткнутися жителі, які постраждали від бойових дій на Сході України. Маються на увазі випадки, коли таким людям прийдуть повідомлення-рішення контролюючих органів про необхідність сплати податку, а самого майна в результаті проходять бойових дій вже немає, або воно непридатне для житла. Юристи відзначають, що такі документи за своєю суттю не є законними, оскільки в подібних ситуаціях відсутній об'єкт оподаткування (адже він був зруйнований через військові дій). Однак, Фіскальна служба України ніяким чином не перевіряє подібні зміни, а підтвердити факт знищення майна тим чи іншим способом досить складно. Більш того, навіть якщо надати підтверджуючі документи, то співробітники податкової не зможуть допомогти, тому що не розроблений відповідний порядок «виключення з правил».