flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Дзержинський районний суд м. Харкова

Хто може працювати у Вищій раді правосуддя?

02 липня 2016, 12:38

 В кінці минулого тижня 23 червня 2016 року, відбулося чергове засідання Ради З питань судової адміністрації ПРИ Реформи ПРЕЗИДЕНТА.

 
Цього разу на обговорення було винесено проект Закону «Про Вищу раду правосуддя», який необхідно буде прийняти в зв'язку з внесенням змін до Конституції в частині правосуддя.
 
Даний проект виявився в розпорядженні «Судово-юридичної газети».
 
Як відомо, Вища рада правосуддя буде складатися з 21 члена, з яких десять обирає з'їзд суддів з числа суддів або суддів у відставці, двох призначає президент, двох обирає ВР, двох - з'їзд адвокатів, двох - всеукраїнська конференція прокурорів, двох - з'їзд представників вищих навчальних закладів і наукових установ. Голова ВСУ входить в ВСП за посадою. Члени ВСП призначаються строком на чотири роки і не можуть залишатися на посаді більше двох термінів поспіль. У разі, якщо через закінчення повноважень члена ВСП він стає неповноважним, він продовжує виконувати свої повноваження до призначення іншої особи або відновлення повноважності ВСП. Повноважним ВСП стає за умови обрання на посади не менше 15 членів, серед яких більшість складають судді (включаючи суддів у відставці), і прийняття ними присяги. Голова ВСП обирається строком на два роки.
 
В цілому вимоги до членів ВСП і порядок їх обрання в чому збігаються з тими, які встановлені нинішньою редакцією Закону «Про Вищу раду юстиції». Втім, є деякі уточнення. Зокрема, на час здійснення адвокатом повноважень члена ВСП він повинен призупинити адвокатську діяльність і участь в органах адвокатського самоврядування (нагадаємо, не так давно Вищий адміністративний суд України відмовив у позові про визнання неправомірним непроведення перевірки щодо вимог несумісності члена ВРЮ і секретаря Ради адвокатів Павла Гречковського та зобов'язання винести рішення про внесення на з'їзд адвокатів уявлення про припинення його повноважень у повному обсязі в зв'язку з несумісністю). Крім цього, члени ВСП не можуть ставитися до політичних партій, профспілок; брати участь в будь-якій політичній діяльності; мати будь-який представницький мандат.
 
Члени ВРЮ, призначені до набрання чинності нового закону, знаходять статус членів Вищої ради правосуддя (ця норма «Перехідних положень» теж поки під питанням) і здійснюють свої повноваження протягом терміну, на який вони були призначені, але не довше, ніж до 30 квітня 2019 року. Міністр юстиції і Генпрокурор припиняють свої повноваження як члени ВРЮ з дня набрання чинності нового закону.
 
Важливий момент стосується і набуття повноважності ВСП. Нагадаємо, після Революції Переваги було чимало гарячих моментів, що стосуються обрання нового складу Вищої ради юстиції. У «Перехідних положеннях» нового закону прописаний певний «запобіжник»: якщо на день набрання чинності нового закону відповідний суб'єкт не призначив то кількість членів ВРЮ, яке повинен був призначити, то членів ВСП на відповідні вакантні посади обирає з'їзд суддів України в рамках визначеного Конституцією кількості членів ВСП, які обираються з'їздом суддів України.
 
Що стосується розміру винагороди члена ВСП, то він встановлюється в розмірі посадового окладу судді Верховного Суду з коефіцієнтом 1,5 (що чимало з урахуванням загального задекларованого підвищення суддівської винагороди). Розмір винагороди члена ВСП, який є суддею, дорівнює сумі його суддівської винагороди, якщо вона перевищує розмір посадового окладу судді ВСУ з коефіцієнтом 1,5. Однак, в «Перехідних положеннях» пропонується визначити (знову спірна норма), що до 1 січня 2017 року посадовий оклад члена ВСП встановлюється в розмірі, визначеному на день набрання чинності цим законом.