Як в Міністерстві юстиції бачать реалізацію положень нового Закону «Про судоустрій і статус суддів», розповів в ексклюзивному інтерв'ю «Судово-юридичної газети» заступник міністра юстиції Сергій Пєтухов.
- Як відомо, сьогодні багато суддів критикують положення нового Закону «Про судоустрій і статус суддів». З точки зору виконавчої влади він досконалий або його все-таки необхідно доопрацювати?
- Міністерство юстиції було одним з основних драйверів судової реформи і тим, хто її найбільше підтримував. Ми дивимося з великим оптимізмом на текст, який був прийнятий в парламенті. Дійсно, процес прийняття Закону «Про судоустрій і статус суддів» став результатом компромісу у Верховній Раді, щоб досягти необхідної кількості голосів. Це досить об'ємний закон. Можливо, деякі положення викликають критику, однак, на відміну від Конституції України, в цей закон можна внести зміни простою більшістю голосів народних депутатів. Ми готові розглядати пропозиції або обговорювати технічні проблеми, які виникли при прийнятті цього закону, але не вважаємо за необхідне вносити в нього кардинальні зміни, адже побачили, що багато депутатів ставили питання про необхідність внесення змін або ліквідації деяких положень. Це відбувалося під час прийняття цього закону і відбувається зараз, коли закон готується до того, щоб бути імплементовані.
- Серед суддів простежується картина, що багато хто з них збираються йти у відставку. На Вашу думку, чи не є саме положення нового закону тому причиною?
- Ми стоїмо на порозі ґрунтовного оновлення судової влади. Це було основною ідеологією змін до Конституції і прийняття нового закону - дати можливість людям не з системи потрапити в судову гілку влади, а чесним і професійним суддям, які були в цій системі, підтвердити своє право займати ці посади. Таким чином, судова система буде очищена і отримає довіру суспільства. Відповідно, кожен суддя зможе прийняти рішення, чи хоче він пройти перевірку на сумлінність і професійність або піти з системи. Кожен має свої життєві обставини, однак ідея і ідеологія цієї реформи - створити для всіх рівні умови, щоб в судову систему можна було потрапити чесно, за відкритим конкурсом і тільки тим людям, які не мають незадекларованих доходів.
- В даному законі значно підвищується рівень фінансового забезпечення суддів. Це стосується і пенсійного забезпечення. Як Ви вважаєте, чи не є це додатковим фактором того, що судді йдуть у відставку?
- Наявність належного фінансового забезпечення є необхідним, але недостатньою умовою для чесної судової гілки влади. Не може суддя, який отримує невисоку заробітну плату або мізерні гроші, виносити справедливі рішення в справах, де часто розглядаються питання на мільярди гривень. У той же час, лише поставивши високу заробітну плату суддям, не можна досягти того, що вони будуть абсолютно чесними. Ми вважаємо, що великі заробітні плати, які зараз пропонуються, - це правильний крок; один з тих кроків, які забезпечать чесний і справедливий суд. Те ж відбувалося при формуванні Національного антикорупційного бюро України. І в принципі, все ті нові органи, які покликані боротися з корупцією, мають досить велику грошову забезпечення. Відповідно, ми вважаємо, що така висока зарплата виправдана тією роллю, яку має суддя взагалі у функціонуванні держави. Ми сподіваємося, що буде досить велика зацікавленість для людей, адже тепер вони матимуть можливість існувати на свої кошти, і найбільш кваліфіковані і чесні люди з юридичною освітою будуть подаватися на вакансії в судову гілку влади. Таким чином, ми зможемо отримати найкращих людей у новій судової влади.