З набранням чинності нової редакції Закону «Про судоустрій і статус суддів» зміниться кількість судів і суддів. Для того, щоб правильно провести оптимізацію судової системи, необхідно розуміти, серед іншого, яке навантаження припадає на конкретний суд.
Втім, про вироблення методики визначення навантаження говорять уже кілька десятиліть.
9 червня 2016 року Рада суддів України зробив черговий крок в цьому напрямку, схваливши звіт «Основні методологічні підходи та результати дослідження з визначення коефіцієнтів навантаження на суддів і складності справ спеціалізованих судів і судів апеляційної інстанції». У додатках до цього звіту визначено показники середніх витрат часу на розгляд різних категорій суперечок і коефіцієнт складності справ. Рада суддів рекомендувала Державній судовій адміністрації застосовувати їх при прийнятті управлінських рішень, зокрема, при формуванні бюджетних запитів.
Дослідження по визначенню чисельності суддів, необхідної для обробки справ і збалансованості навантаження, проводилося Радою суддів спільно з Державною судовою адміністрацією за підтримки іноземного проекту. Частиною цього дослідження було проведення опитування суддів про витрати часу на розгляд типових справ за категоріями і розрахунок на їх підставі коефіцієнтів навантаження.
У таблиці-додатку до звіту зазначено, скільки часу і на що будуть використовувати судді при розгляді конкретних справ. Перша колонка - середня кількість часу в хвилинах і годинах, яке суддя витрачає на розгляд справи. Друга - коефіцієнт навантаження, який розраховується відповідно до співвідношення тієї чи іншої категорії справ до умовної середньої по відношенню до всіх інших категоріях справ. Наприклад, як зазначили автори звіту, умисне вбивство має коефіцієнт 5,31, а «середньостатистичне» справа - 1. При цьому мова йде виключно про час, який суддя витрачає в судовому засіданні.
Що стосується місцевих адміністративних судів, то найбільшу складність, на думку експертів, представляють справи у спорах, що випливають з відносин публічної служби (на них потрібно 11 годин), спорах, що стосуються забезпечення сталого розвитку населених пунктів та землекористування, зокрема, в сфері містобудування, планування і забудови територій, архітектурної діяльності (десять годин), а також справи про адміністрування ПДВ (крім бюджетного відшкодування ПДВ) - також десять годин. Найменш витратними є справи за зверненнями органів доходів і зборів щодо припинення юрособи або ФОП - на них виділяються дві години. На справи у спорах щодо реалізації публічної політики в сфері праці, зайнятості населення та соцзахисту громадян і суперечкам в сфері публічної житлової політики, зокрема, щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування виділено п'ять годин.
Для господарських судів найбільш витратними, з точки зору окремих суддів, є справи, що стосуються захисту прав на об'єкти інтелектуальної власності, на які виділені десята, і справи про банкрутство - від восьми до десяти годин
(див. таблиці).