Поки вирують пристрасті навколо нової судової реформи, проблеми в судах залишаються колишніми і нікуди не зникають.
Сталося те, чого зі страхом чекали працівники судової системи - згідно ч. 1 ст. 92 Закону «Про державну службу», помічники суддів тепер відносяться до патронатної служби і не є держслужбовцями.
Впевненість у завтрашньому дні?
Найзначніше, що втратили помічники суддів разом зі статусом держслужбовців - це впевненість у завтрашньому дні. Так, згідно з ч. 3 ст. 92 Закону «Про державну службу», трудові відносини з працівником патронатної служби припиняються в день припинення повноважень особи, чиїм працівником патронатної служби він призначений (тобто в день припинення повноважень його керівника, наприклад, судді). Акт про звільнення приймається керівником державної служби. Працівник патронатної служби може бути достроково звільнений з ініціативи особи, працівником патронатної служби якого він призначений, або керівника патронатної служби. Звільнити колегу-держслужбовця набагато складніше.
І останній факт, який змушує задуматися: якщо помічник судді - не держслужбовець, то це означає, що на нього не поширюється антикорупційне законодавство. Законодавцю варто було заздалегідь подумати, до чого це може привести, з огляду на безпосередню близькість помічників суддею до судочинства.
Як відповіла виконавча влада
Працівники судів проявили стійкість і єдність позицій. Багато суди України звернулися до президента, спікера парламенту, прем'єр-міністра та голови Державної судової адміністрації з проханням не знижувати рівень їх окладів. В першу чергу, тому, що це призведе до кадрового колапсу в апараті судів через масове звільнення кваліфікованих кадрів, що, в свою чергу, може привести до обмеження права громадян на доступ до судочинства. Адже що не кажи, але судочинство лежить «на плечах» не тільки суддею, а й працівників апарату. По суті, листи судів зводилися до двох прохальним пунктам: відновити дію абз. 2 ч. 1 ст. 147 Закону «Про судоустрій і статус суддів» та керуватися постановою КМУ №268 замість постанови КМУ №292.
5 травня 2016 року Кабмін прийняв постанову №322 «Про внесення змін у додатки 1 і 3 до постанови кабінету Міністрів України №292 від 6 квітня 2016 року», яке ситуацію суттєво не виправило.
Крик про допомогу почув Мінсоцполітики. І відповіло листом №7291 / 0 / 14-16 / 13 від 20 травня 2016 року, яке розбило всі надії працівників судової системи. По суті, думка Мінсоцполітики, викладене в листі, зводиться до того, що розміри посадових окладів держслужбовців територіальних органів ДСА України, апарату апеляційних та місцевих судів визначаються постановою КМУ №292 з урахуванням віднесення відповідних посад до конкретних груп оплати праці.
Слідом за Мінсоцполітики, 24 травня 2016 року, №8-3819 листом / 16 «Про визначення окладів державної служби» відгукнулася і Державна судова адміністрація України. Додатком до цього листа була, зокрема, схема посадових окладів на посадах державної служби по групах оплати праці територіальних управлінь Державної судової адміністрації України, апеляційних і місцевих судів з урахуванням юрисдикції державних органів.
Головний «плюс» листи ДСА полягає в визначеності: тепер працівникам апарату судів точно ясно, скільки їм повинні будуть платити. Наприклад, фахівець, судовий розпорядник, секретар судового засідання апеляційного суду будуть отримувати оклад в розмірі 2412 грн, а місцевого загального суду. - 1723 грн. . Ведучому фахівця, старшому судовому розпоряднику, старшому секретарю суду, секретарю судового засідання апеляційного суду передбачили посадовий оклад в розмірі 2929 грн, а їх колегам з місцевого загального суду - 2240 грн.
Не так давно на сайті «Судова влада України» з'явилася обнадійлива інформація, відповідно до якої ДСА спільно з Міністерством фінансів було проведено наближення видатків на оплату праці суддів та працівників апарату судів, з огляду на зміну складових заробітної плати та зменшення посадових окладів працівників апарату судів відповідно з Законом «Про державну службу». Також було сказано, що всім працівникам апарату судів до кінця року буде збережений розмір середньої заробітної плати, який був встановлений за станом на кінець квітня.
Хто хоче на держслужбу?
Ця тимчасова відстрочка радує, але ключове в цій фразі слово «тимчасова». У 2017 році консультанти, секретарі суду, судові розпорядники, посади яких віднесені до дев'ятої групі оплати праці, будуть отримувати по 1723 грн. 4350 грн замість .. Нескладним вирахуванням з окладу вартості проїзду на роботу та з роботи, оплати комунальних платежів можна визначити, скільки залишиться у держслужбовця на хліб насущний. Про одяг говорити вже не доводиться. Так що це: антикорупційна політика або мотивування до корупції?
А адже законодавцю варто було б згадати ч. 2 ст. 22 Конституції, якою встановлено, що при прийнятті нових або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод людини і громадянина. Або хоча б ст. 50 Закону «Про державну службу», відповідно до якої на державу покладається обов'язок забезпечувати достатній рівень оплати праці державних службовців. Саме тому помічники суддів не нарікають, тому що їм потрібно годувати сім'ї, і судячи з усього, їх колеги готові віддати свій статус держслужбовців заради пристойних окладів.
При цьому не варто думати, що на роботу за 1723 грн. так легко потрапити. Епопеї проходження конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби присвячена окрема глава Закону «Про державну службу». Там можна знайти і великий список документів, які необхідно зібрати кандидату, і норму про перевірку цих документів службою управління персоналом державного органу на відповідність встановленим законом вимогам. А потім кандидати, документи яких пройшли перевірку, повинні пройти тестування. Але і на цьому конкурс не закінчується - згідно ч. 3 ст. 26 Закону «Про державну службу», кандидати, які пройшли тестування, проходять також співбесіду і / або інші види оцінки.
Щоб доповнити картину, варто зазначити, що заробітна плата - це, по суті, єдине джерело доходів державних службовців: згідно заборонам, встановленим Законом «Про засади запобігання і протидії корупції», державний службовець не має змоги отримувати додатковий прибуток від суміщення діяльності на держслужбі з іншими видами оплачуваної діяльності, крім викладацької, наукової та творчої роботи, медичної практики, інструкторської та суддівської практики в спорті.
Персональна відповідальність за гроші
Все пізнається в порівнянні. Відповідно до описаної вище схемою, запропонованою ДСА, посадовий оклад керівника апарату місцевого загального суду, посаду якого відноситься до четвертої групи оплати праці, встановлений в розмірі 5169 грн. (Раніше було 7250 грн.). Згідно ст. 2 Закону «Про державну службу», керівник державної служби в державному органі - посадова особа, яка займає вищу посаду державної служби в державному органі, в посадові обов'язки якого входить здійснення повноважень з питань державної служби та організації роботи інших працівників в цьому органі. З положень ст. 17 Закону «Про державну службу» можна зробити висновок, що керівники державної служби в судах - саме керівники апарату. А значить, оклад керівника апарату тепер на 343 грн. менше, ніж у підлеглого йому помічника судді.
У той же час все, за що несе відповідальність керівник апарату суду, навіть перерахувати складно. Лаконічно ступінь його відповідальності позначена в ч. 3 ст. 152 Закону «Про судоустрій і статус суддів»: керівник апарату суду несе персональну відповідальність за належне організаційне забезпечення суду, суддів та судового процесу, функціонування автоматизованої системи документообігу. Більш детальний перелік обов'язків можна прочитати в ст. 17 «Про державну службу» - в нього входять і здійснення контролю за дотриманням виконавської та службової дисципліни в державному органі, і створення належних для роботи умов, і їх матеріально-технічне забезпечення, і планування службової кар'єри, планове заміщення посад державної служби підготовленими фахівцями в відповідно до вимог до професійної компетентності, і стимулювання просування по службі. По суті, в обов'язки керівника апарату входить і пошук компетентних фахівців на оклад в 1723 грн. - А це «місія нездійсненна».
Отже, якщо труднощі і колосальна відповідальність вас не лякають, як і оклад приблизно в 5 тис. грн., і при всьому цьому є освіту на рівні магістра та відповідний досвід, то ласкаво просимо на посаду керівника апарату суду!