flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Дзержинський районний суд м. Харкова

Якою буде нова судова система, розповів заступник голови Адміністрації Президента А. Філатов

09 червня 2016, 14:16

 Напередодні голосування за зміни до Конституції в частині правосуддя і нову редакцію Закону «Про судоустрій і статус суддів» куратор судової реформи, заступник голови Адміністрації Президента Олексій Філатов провів зустріч з журналістами ряду видань.

 
Він розповів про цілі та завдання, які стоять перед судовою реформою, а також про результати, які належить досягти.
 
- Передбачається замість існуючих зараз судів створити окружні. Для чого це потрібно?
 
- Зараз є місцеві суди, в яких працюють по два - три судді, а в деяких взагалі не залишилося суддів з повноваженнями. Стоїть завдання укрупнення судів. Більш того, в перспективі очікується проведення адміністративно-територіальної реформи, і яке буде адміністративний поділ в майбутньому, сказати складно. Тому, з метою уніфікації запропоновано назвати всі суди першої інстанції окружними: окружні адміністративні суди, окружні господарські суди, окружні суди загальної юрисдикції. Надалі, виходячи з проведення адміністративно-територіальної реформи, буде вирішуватися питання, на яку адміністративно-територіальну одиницю буде поширюватися юрисдикція того чи іншого суду. Було б логічно, щоб це була все ж реорганізація судів, а не їх ліквідація.
 
- Чи чекають якісь зміни працівників апарату судів?
 
- Не можна всі питання вирішити одномоментно. Питання працівників апарату потрібно вирішувати, в т.ч. в рамках Закону «Про державну службу». Ми повинні зробити перший крок щодо суддів, а потім будемо обговорювати проблему і працівників апарату.
 
- Що буде з пропозицією створити систему антикорупційних судів?
 
- Настійне пропозицію створити такі суди надійшло від деяких громадських організацій. Але якийсь закінченою концепції, яку можна було б імплементувати в закон, поки немає. Ми зупинилися на тому, що згадка про таких судах в законі може бути, але далі потрібно розглядати конкретну модель. Поки цієї моделі немає, і говорити про щось предметно передчасно.
 
- У чому необхідність створення Вищого Суду з питань інтелектуальної власності?
 
- Необхідність створення судів з питань інтелектуальної власності обговорюється давно. Є успішно працюючі моделі таких судів в країнах ЄС, наприклад, в Німеччині, Іспанії. Ми поки визначили мінімальні вимоги до суддів таких судів. Далі будемо дивитися, коли і як логічно перейти до цієї системи. Якщо вийде створити такий суд, то вдасться вирішити юрисдикційні спори між адміністративними і господарськими судами. Суперечок, пов'язаних з інтелектуальною власністю, трохи - десь близько 500 на рік. Але такий суд потрібен для того, щоб забезпечити єдність практики в цій сфері. Поки ці півтисячі суперечок розкидані по всім судам першої інстанції, у нас її не буде. Звичайно, рішення створити такий суд - не панацея від проблем, але логічно, щоб такої спеціальної правовою тематикою займалася спеціальна група суддів. Що стосується доступності такого суду, то думаю, що проблеми тут немає, адже в сучасному світі переїзди або поїздки в столицю в суд - це нормально.
 
- Чи буде вирішена проблема, коли суди повертають позови, тому що вважають, що їх розгляд не входить в сферу їх юрисдикції?
 
- Ця проблема буде вирішуватися в рамках змін у процесуальному законодавстві.
 
- Запропоновано серйозно обмежити повноваження Ради суддів України. Навіщо це потрібно?
 
- Були пропозиції взагалі ліквідувати цей орган, оскільки буде створена Вища рада правосуддя. Але поки було вирішено, що Рада суддів має залишитися. Основним його завданням буде подання професійних інтересів суддівського корпусу, а також забезпечення його незалежності. Рада суддів покликаний регулювати внутрішнє життя суддівського співтовариства. Решта функції виконуватиме Вища рада правосуддя. Потрібно відділити функції суддівського самоврядування від функцій державного органу.
 
- Ви вважаєте, що ризики проведення судової реформи виправдані?
 
- Жодна реформа не обходиться без ризиків. Зараз ситуація в судовій системі не влаштовує нікого. Суддів не влаштовують невисокі зарплати, суспільна недовіра до судової системи в цілому, а суспільство незадоволене, оскільки вважає, що судова система не виконує свої функції ефективно. Держава положення в судовій системі теж не влаштовує, оскільки у суспільства виникають претензії і до самої держави. Це не нормально. Ризики, звичайно, є, але якщо нічого не робити, то далі буде тільки гірше.