flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Дзержинський районний суд м. Харкова

Працівникам суду знову доводиться відстоювати зарплату

23 травня 2016, 13:43

 16 травня 2016 року працівники апарату Шевченківського районного суду міста Києва звернулися до президента України, голови Верховної Ради, прем'єр-міністра та голови Державної судової адміністрації з відкритим листом, в якому просять вжити конкретних заходів для вирішення ситуації в сфері нарахування та виплати заробітної плати працівникам апарату суду з метою недопущення звуження змісту та обсягу гарантованого Конституцією права на гідну оплату праці.

 
Нагадаємо, в 2015 році працівники апарату з різних судів України вже зверталися з відкритими листами і навіть з позовами щодо врегулювання фінансового забезпечення. Тоді було близько 200 колективних звернень, поки питання не зрушилося з мертвої точки.
 
Кабінет Міністрів лише 2 вересня 2015 року прийняв постанову №644, яким привів у відповідність Схему посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату місцевих (загальних, спеціалізованих) судів. Ця постанова набрала чинності 9 вересня 2015 року, але тільки з 1 січня 2016 року до працівників апарату судів почали повністю нараховувати посадові оклади в нових (підвищених) розмірах відповідно до ч. 2 ст. 147 Закону «Про судоустрій і статус суддів».
 
 
Як відомо, 14 жовтня 2014 був прийнятий Закон «Про прокуратуру», який вступив в дію 26 жовтня 2014 М. П. 5 р. XII «Прикінцеві положення» цього Закону були внесені зміни в ч. 1 ст. 144 Закону «Про судоустрій і статус суддів» - вона була доповнена другим абзацом, згідно з яким «розмір посадового окладу працівника апарату суду, посаду якого віднесена до шостої категорії посад держслужбовців, встановлюється в розмірі 30% посадового окладу судді місцевого суду. Посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад держслужбовців, встановлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадових окладів працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців ».
 
При цьому пп. 2 п. 13 р. XIII «Перехідні положення» Закону «Про прокуратуру» Кабміну було доручено в 2-місячний строк з дня, наступного за днем опублікування цього закону, внести на розгляд парламенту пропозиції щодо приведення у відповідність з ним законодавчих актів, в т. Ч. З метою забезпечення збільшення витрат Держбюджету на оплату праці працівників апарату судів та встановлення їм посадових окладів в розмірах, що не менше передбачених Законом «Про судоустрій і статус суддів». Таке правове регулювання означає, що з 26 жовтня 2014 року стосовно працівників апарату судів було визнано право на посадові оклади в нових (підвищених) розмірах.
 
На превеликий жаль, КМУ лише 2 вересня 2015 року прийняв постанову №644, яким у новій редакції додатки 47 постанови №268 була викладена Схема посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату місцевих (загальних, спеціалізованих) судів. Ця постанова набрала чинності 9 вересня 2015 року, але тільки з 1 січня ц. м працівникам апарату почали повністю нараховувати посадові оклади в нових (підвищених) розмірах відповідно до ч. 2 ст. 147 Закону «Про судоустрій і статус суддів» та додатком 47 до постанови КМУ №268.
 
1 травня ц. м вступив в силу Закон «Про державну службу» №889-VIII від 10.12.2015, згідно з яким виключений абз. 2 ч. 1 ст. 147 Закону «Про судоустрій і статус суддів» (в редакції Закону «Про забезпечення права на справедливий суд»), яким було регламентовано встановлення посадового окладу працівника апарату суду, посаду якого віднесена до 6-ї категорії посад державних службовців, в розмірі 30% посадового окладу судді місцевого суду, а посадові оклади працівників апарату, посади яких віднесені до кожної наступної категорії, встановлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадових окладів працівників, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців.
 
Разом з Законом «Про державну службу» вступило в силу постанова Кабміну №292 від 6.04.2016, яким затверджені схеми посадових окладів на посадах державної служби по групах оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів і перелік посад державної служби, які прирівнюються до відповідних груп оплати праці. Згідно з цією постановою, розміри посадових окладів працівників апарату місцевих судів істотно звужуються в порівнянні з посадовими окладами керівників і фахівців, встановленими додатком 47 до постанови КМУ №268 від 9.03.2006, яке до теперішнього часу діє для державних службовців апарату судів, крім помічників суддів , голів і заступників голів судів. Зокрема, посадовий оклад керівника апарату місцевого суду, посаду якого відноситься до 4-ї групи оплати праці, встановлений в розмірі 4824 грн замість 7250, заступника керівника апарату, посаду якого відноситься до 5-ї групи оплати праці - 3963 грн замість 5800, головних фахівців, посади яких віднесені до 7-й групі оплати праці - 2585 грн замість 5800, старших секретарів суду, старшого судового розпорядника, секретарів судових засідань, посади яких віднесені до 8-ї групи оплати праці - 2240 грн замість 4350, консультантів, секретарів суду , судових приставів, посади яких віднесені до 9-ї групи оплати праці - 1723 грн замість 4350.
 
Працівники апарату Шевченківського райсуду вважають, що така ситуація суперечить здоровому глузду, адже постановою КМУ №292 посадовий оклад керівника апарату суду визначено нижче, ніж підлеглого йому помічника судді, оклад якого, відповідно до постанови КМУ №323 від 5.05.2016 становить 5512 грн. При цьому слід зазначити, що обсяг обов'язків, відповідальності і вимог у керівника апарату суду значно вище, ніж у будь-якого іншого працівника апарату, в т. Ч. Помічника судді, навіть беручи до уваги важливість і складність роботи останнього.
 
До чого призводить
 
За змістом ст. 22 Конституції, держава повинна утримуватися від прийняття будь-яких актів, які призводили б до скасування чи звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод громадян. Згідно ч. 3 ст. 51 закону про держслужбу, схема посадових окладів визначається КМУ щорічно при підготовці проекту закону про Держбюджет на наступний рік з урахуванням юрисдикції держорганів, а також виходячи з того, що мінімальний розмір посадового окладу групи 1 в держорганах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, становить не більше 7 мінімальних розмірів посадового окладу групи 9 в держорганах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення.
 
Законом про держслужбу (ст. 50) визначено, що держава забезпечує достатній рівень оплати праці держслужбовців. Як наголошується в зверненні, сьогодні ведеться несправедлива і дискримінаційна політика держави щодо права на гідну заробітну плату працівників апарату, які в основному є держслужбовцями, хоча від їх кваліфікованої та професійної роботи залежить 80% належної роботи суду в цілому. Їх посадові оклади істотно зменшуються і залишаються на мізерному рівні.
 
Працівники апарату також вказують, що в сьогоднішніх реаліях (темпи поглиблення економічної кризи, стрімке зростання цін на комунальні послуги і товари першої необхідності і т. Д.) Розмір заробітної плати працівників апарату суду, запропонований постановою КМУ №292, не тільки не забезпечує належний рівень їх життя і суперечить вимогам часу, а й, найголовніше, не відповідає тим обсягам роботи та відповідальності, які лягають на плечі держслужбовців, принижує їх гідність і зводить нанівець всі очікування працівників апарату суду на належне ставлення і оцінку їх праці.
 
Вихід з ситуації
 
Як відомо, 4 березня ц. м під №4180 у Верховній Раді зареєстрований проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення окремих положень законодавства з питань судоустрою і статусу суддів», в якому, крім окремих негативних для судової влади моментів (див. «Реформа похапцем» в №18 від 16.05.2016), є і позитиви, що стосуються оплати праці працівників апарату. Зокрема, в запропонованій редакції статті Закону «Про судоустрій і статус суддів» зазначено, що розмір посадового окладу працівника апарату суду, посаду якого віднесена до низької за умовами оплати праці посади держслужби, встановлюється в розмірі 0,3 посадового окладу судді відповідного суду. Розмір посадового окладу працівника апарату, посаду якого віднесена до вищої за умовами оплати праці посади держслужби, встановлюється в розмірі 1,2 посадового окладу судді місцевого суду. Розмір посадових окладів інших працівників в апараті суду збільшується на відповідний коефіцієнт пропорційно посадових окладів працівників таких же судів, посади яких віднесені до попередньої за умовами оплати праці посади державної служби.
 
На думку авторів відкритого листа, при прийнятті зазначеного законопроекту розміри посадових окладів працівників апарату суду забезпечать рівень оплати їх праці, достатній для професійного виконання посадових обов'язків, заохотять їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи.
 
Низький рівень заробітної плати і високі вимоги до кандидатів на посади державних службовців не мотивують до пристрою на вакантні посади працівників апарату суду. А гідна заробітна плата - не тільки запорука належного рівня судової діяльності, а й стабільні відрахування з бюджету для формування соціальних фондів і забезпечення соціального захисту населення.
 
Вимоги або прохання про допомогу?
 
У резолютивній частині відкритого листа працівники апарату з метою збереження досвідчених кадрів, гідної оцінки праці висококваліфікованих фахівців в судових установах і запобігання погіршенню якості роботи судів через плинність кадрів просять:
 
вжити заходів (допомогти) по розгляду і прийняття парламентом законопроекту №4180 в частині затвердження нової редакції ст. 147 Закону «Про судоустрій і статус суддів»;
внести поправки, якими виключити з п. 18 р. X і «Прикінцевих та перехідних положень» Закону «Про державну службу» посилання в частині виключення абз. 2 ч. 1 ст. 147 Закону «Про судоустрій і статус суддів» (матеріальне, побутове забезпечення та соціальний захист працівників судової системи);
вжити невідкладних заходів щодо закріплення законодавчих гарантій належної оплати праці працівників апарату суду шляхом повернення в дію ч. 2 ст. 147 Закону «Про судоустрій і статус суддів» та врегулювання оплати праці працівників апарату місцевих судів постановою КМУ №268 від 9.03.2006 замість постанови КМУ №292 від 6 квітня 2016 р
Звернення щодо окладів працівників апарату суду подано також від Червонозаводського районного суду Харкова, Краматорського міського суду Донецької області, Харківського апеляційного господарського суду. Очікується, що протягом цього тижня будуть направлені звернення і від співробітників апарату інших судів, оскільки проблема стосується всіх.
 
Очевидно, що ситуація дійсно критична. Подібні кроки уряду замість того, щоб покращувати судову систему, тільки погіршують ситуацію. Це походить, скоріше, на псевдореформи, спрямовані на те, щоб до кінця розвалити і без того розхитану судову систему. Адже, дійсно, який поважаючий себе людина захоче працювати з таким рівнем зарплати і перенавантаження, яка зараз є в судах? Напевно, таких знайдеться небагато, а гідні кадри вже сьогодні йдуть.
 
КОМЕНТАРІ ЕКСКЛЮЗИВ
 
Марина Марчук, керівник апарату Шевченківського районного суду Києва
 
- Проблема в тому, що новою постановою КМУ, яке було прийнято на виконання вимог Закону «Про державну службу» щодо оплати праці, передбачено, що розміри посадових окладів державних службовців встановлюються постановою Кабміну, яке приймається на початку року. Цим документом істотно звужуються наші права, порушується ст. 22 Конституції, адже наші посади (в судовій гілці влади) віднесені до певних категорій по оплаті праці, які передбачені у виконавчій гілці влади. Фактично наші посадові оклади знижені в 3 рази. Крім того, Державна судова адміністрація не дає нам толком ніяких роз'яснень. Постанова, на підставі якого розроблено посадові оклади працівників апарату суду, є чинним, незважаючи на те, що вступив в силу Закон про держслужбу. Треба або привести у відповідність нормативні акти, або вивести нас з-під дії цієї постанови, яке прийнято на виконання нового закону.
 
Ми хочемо повернути законодавчо закріплені гарантії, а саме забезпечення гідної оплати праці, яка раніше була обговорена в Законі «Про судоустрій і статус суддів» (ч. 2 ст. 147). Ця норма була скасована Законом про держслужбу, що неприпустимо, тому що належне забезпечення працівників апарату є стратегічним питанням при реформуванні судової системи. Не може професійно, на відповідному рівні працювати судова система без кваліфікованих кадрів, які залишаться тільки при гідному рівні заробітної плати.
 
У мене як у керівника апарату заробітна плата становитиме 4800 грн. У інших представників апарату суду, таких як секретарі та старші секретарі, замість 4300 грн буде 2200, у консультантів - замість 4300 - 1700, а у секретарів судового засідання, у яких процесуальний статус, їх присутність обов'язкова при слуханні справи і саме на них лягає багато процесуальних питань - 1723 грн.
 
Наш місцевий суд - один з найбільших в Україні. Відповідно, навантаження на працівників суду наднормативна. У рік розглядається більше 45 тис. Справ. Жоден місцевий суд в Україні стільки не розглядає. Ми змушені працювати іноді навіть у вихідні, у нас проводиться чергування. Іншими словами, ми просто завалені роботою. А секретарю судового засідання ставлять оклад 1723 грн. Це нонсенс. Ми і за 4 тис. Грн не можемо утримати людей.
 
Працівники апарату дуже довго чекали змін, однак схеми посадових окладів і категорій посад для нас все одно розробляє КМУ. Це теж незрозуміло, адже судова гілка влади не повинна залежати від виконавчої гілки. Ще в 2014 р Законом «Про прокуратуру» були внесені зміни в Закон «Про судоустрій статус суддів» в частині оплати праці працівників апарату суду. Цим законом передбачалася норма, відповідно до якої працівник апарату повинен був отримувати заробітну плату, виходячи зі співвідношення 30% від окладу судді. Далі цей оклад збільшувався залежно від категорії посади, яку займає державний службовець, досвіду роботи тощо. Але цей закон після вступу в силу не виконувався. Було дано термін 2 місяці для приведення нормативно-правових актів у відповідність з ним, але Кабмін не діяв більше 9 місяців. Лише 2 вересня 2015 року він прийняв постанову №644, яким по-новому врегулював наші оклади, а й цю постанову виконувалося в 50% -му співвідношенні - нам виплачували не 100%, як це передбачено в документі, а 50%. Тільки з початку 2016 року ми почали отримувати 100% окладу, передбаченого постановою КМУ №268 (додаток 47) на виконання нашої законодавчої гарантії на гідну заробітну плату.
 
Зараз виходить, що оклад працівників апарату прирівняли до окладу тих же прибиральниць, водіїв і т. Д., Які є некваліфікованими. І ми як державні службовці, зобов'язані мати вищу юридичну освіту, нести відповідальність, що підпадають під законодавство про корупцію (не маємо права отримувати будь-які інші доходи та ін.), Знову опинилися в ситуації, що будемо отримувати мізерну заробітну плату. А після того, як віднімуть податки, наша зарплата фактично виявиться мінімальної - 1450 грн. В якій країні світу таке є?
 
Поки ми перший суд, який звернувся з відкритим листом до керівництва країни. Але є підтримка в даному питанні від інших судів. Наскільки мені відомо, це Червонозаводський районний суд Харкова, Харківський апеляційний господарський суд, Краматорський міський суд Донецької області та ін. Я переконана, що звернуться і інші суди Києва. Виходом із ситуації може бути прийняття законопроекту №4180, яким повертається норма і законодавча гарантія на гідну заробітну плату.
 
Лариса Зубець, керівник апарату Деснянського районного суду Києва
 
- Підтримуючи звернення працівників апарату Шевченківського районного суду Києва, ми, зі свого боку, також готуємо подібне звернення. Щодо фінансування дійсно існує багато питань, оскільки з урахуванням такої заробітної плати на сьогоднішній день у нас буде критично велика кількість звільнень. На даний момент йде робота над текстом листа, але можу зазначити, що воно буде приблизно такого ж формату, як у Шевченківського райсуду.
 
На сьогоднішній день помічників виводять зі статусу державних службовців - це теж неправильно, оскільки вони мають доступ до справ. Як тоді бути з кримінальними справами, слідчими суддями, де є таємниця слідства, де інформація взагалі обмежена? У нас також виникають питання щодо секретарів судових засідань. Вони зараз відносяться до 8-ї категорії, однак ст. 268 Закону про держслужбу скасована тільки в частині патронатної служби, а в цілому працює.
 
Нам би хотілося, щоб повернули положення ст. 147 Закону «Про судоустрій і статус суддів» щодо матеріального, побутового забезпечення і соціального захисту працівників судової системи, оскільки люди дуже довго чекали цих зарплат. Сьогодні тільки квартплата становить 1200 грн, а зарплату хочуть зробити 2200 грн. У багатьох працівників сім'ї і по двоє дітей. Як виживати?