Як відомо, 7 листопада 2015 року набув чинності Закон «Про Національну поліції», яким, серед іншого, передбачено ліквідацію спецпідрозділу судової міліції «Грифон», що забезпечує охорону приміщень судів, органів судової влади, суддів і членів їх сімей.
Наприклад, будівля Апеляційного суду Київської області спеціальним підрозділом «Грифон» не охороняється з 9 листопада 2015 року. Керівництвом даного суду неодноразово направлялися листи голові Державної судової адміністрації України, начальнику ГУ поліції в місті Києві, командувачу Національної гвардії України. Відповідь прийшла тільки від Національної гвардії. У ньому наголошується, що Міністерством внутрішніх справ і Державною судовою адміністрацією розробляється Тимчасовий порядок охорони зазначених установ. Після його затвердження будівлю Апеляційного суду Київської області буде прийнято під охорону відповідним підрозділом (лист №3 / 16-8156 від 30 листопада 2015 року «Про охорону будівлі Апеляційного суду Київської області»). Як видно, з моменту відповіді пройшло майже півроку, проте питання охорони будівлі суду так і не вирішено.
Аналогічна ситуація і в Одеському регіоні. Наприклад, головне управління Національної поліції в Одеській області з 20 квітня 2016 року припинило охорону будівлі, в якому розміщуються Господарський суд Одеської області і Одеський апеляційний господарський суд. І так в більшості судів України. За даними Державної судової адміністрації, 407 судів (а це понад 50% їх загальної кількості) не охороняються взагалі, 230 (28,7%) охороняються тільки вдень, п'ять (0,62%) - тільки вночі, і лише 159 (19% ) судових органів підрозділу Національної поліції охороняють цілодобово. Це призводить до несамотня випадків скоєння тиску на суд і зривів судових засідань.
Масла у вогонь додала ситуація, що склалася при розгляді резонансної справи №916 / 285/16, яка перебуває у провадженні судді Господарського суду Одеської області Юрія Шаратовій. Дії, вчинені зацікавленими особами під час кожного призначеного судом засідання, не мають якогось морального пояснення. Так, під час розгляду справи відбувалося блокування руху транспортних засобів на проспекті, на якій розташована будівля суду, неодноразово надходили повідомлення про наявність вибухових пристроїв у приміщенні адміністративного будинку. Це повністю зупиняло роботу суду, викликало паніку серед учасників судових процесів, і в результаті численні судові засідання не відбулося. Крім цього, невідомими особами було пошкоджено центральні вхідні двері суду - вибиті стекла в обох їх частинах. І всі ці дії відбувалися в присутності поліцейських.
Що найстрашніше - судді, що розглядає дану справу, були нанесені тілесні ушкодження, коли він у супроводі представників поліції намагався потрапити до суду. Група невстановлених осіб заблокувала тоді вхід в будівлю і облила Юрія Шаратовій і осіб, що знаходилися поряд з ним, зеленкою. Рідина потрапила в слизову оболонку очей судді, викликавши хімічний опік, в зв'язку з чим суддя був госпіталізований. А патрульні, які були викликані по телефону 102 відповідальним працівником суду, діяли непрофесійно і в сутичці з натовпом упустили людей, які вчинили напад.
За сприянням у вирішенні даної ситуації судді звернулися до Ради суддів України. За їх словами, фактична бездіяльність представників правоохоронних органів призводить до неправомірного і небезпечній поведінці так званих «представників громадськості», які, порушуючи закон, здійснюють вже не тільки психологічний, а й фізичний тиск на суддів. Це призводить до затягування процесу розгляду справ, а безкарність таких дій дає окремим особам привід тиснути на суд з тим, щоб вплинути на його рішення в своїх корисливих цілях. Все це посилює недовіру до суду, викликає поширення паніки в суспільстві, прояви страху за своє життя і здоров'я у пересічних громадян і присутніх в суді осіб.
Судді вважають, що грубе порушення громадського порядку з мотивів явної зневаги до суспільства і правосуддя в цілому - це виклик не тільки судової, а й законодавчої гілки влади, адже гарантований міжнародними стандартами механізм незалежності та неупередженості судової влади в нашій країні виконавчою гілкою влади не забезпечується. Як наголошується в зверненні суддів Господарського суду Одеської області, така ситуація створює ризики безперешкодного проникнення в приміщення судів вибухонебезпечних і отруйних речовин, зброї тощо
В Апеляційному суді Київської області розглядається справа №2-10 / 11 про відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної в результаті пожежі, яка хоч і не має такого широкого резонансу, однак також супроводжується неодноразовими зривами засідань представниками громадськості. Одна зі сторін у справі заявляє, що суд є нелегітимним, не маючи права здійснювати правосуддя, а колегія суддів, які розглядають справу, - це «злочинне угруповання». Ця сторона щораз заявляє клопотання про відвід суддів і вимагає, щоб вони пред'являли службові посвідчення; неодноразово викликала представників поліції і, вказуючи на суд, заявляла про функціонування злочинної організації. На зауваження суддів та судового розпорядника ці люди ніяк не реагують, продовжуючи порушувати порядок судового засідання. А працівники поліції, прибувши за місцем виклику в суд, займають позицію сторонніх спостерігачів, заявляючи, що втручатися в розгляд - це не в їх компетенції. В результаті засідання суду кожен раз зриваються.
І це далеко не всі ситуації, які виникають в судах України у зв'язку з ліквідацією підрозділу судової міліції. Їх досить багато, і судді змушені звертатися за допомогою, наприклад, в той же Рада суддів України. Хоча, всю необхідну і достатню захист у випадках, коли функціонування судів або представники судової влади знаходяться під загрозою фізичного нападу або залякування, зобов'язані надавати виконавча і законодавча гілки влади.