Питання сплати судового збору найбільш актуальний, коли мова йде про суттєві суми позовів.
Сплата цього збору регулюється Законом України «Про судовий збір», яким встановлено, за які саме звернення він стягується і з кого, а також в яких випадках не сплачується.
Зміни в цей закон, починаючи з 2011 року, вносилися законодавцями щороку по кілька разів. У зв'язку з його застосуванням нерідко виникали питання, відповіді на які давала судова практика.
Не уникла певних складнощів з використанням і поточна редакція Закону «Про судовий збір».
Ст. 3 Закону «Про судовий збір» визначає звернення, при подачі яких судовий збір повинен бути сплачений, і перелік тих, з яких збір не сплачується. В останньому випадку мова йде про звернення до суду, які стосуються тих чи інших специфічних ситуацій. Наприклад, коли подається заява про скасування судового наказу, звернення до суду про встановлення факту каліцтва, надання особі психіатричної допомоги примусового характеру. Об'єднує всі зазначені випадки те, що можливість сплати судового збору може бути утруднена, а рішення суду необхідно.
У ст. 4 встановлюється перелік ставок судового збору в залежності від того, з якого питання людина звертається до суду. Попередня редакція цієї статті встановлювала різні ставки судового збору залежно від того, яке судочинство відбувалося - ставки в адміністративному і господарському процесах могли відрізнятися. Поточна редакція зрівняла процеси за розмірами ставок, але залишила іншу диференціацію - наприклад, в залежності від того, майновий характер позову чи ні.
Таким чином, учасників процесу зрівняли в частині сплати судового збору незалежно від того, в якому виробництві буде перебувати їх звернення. З одного боку, такий підхід робить суб'єкти рівними в правах, з іншого - може створювати певні проблеми в доступі до правосуддя.
Разом з тим розміри ставок судового збору в поточній редакції закону збільшилися, якщо мова йде про розгляд справ в апеляційній та касаційній інстанції, на що звернув увагу Вищий адміністративний суд України при розгляді проблемних питань. Крім цього, з 1 вересня 2015 року діє змінена редакція ст. 5 Закону «Про судовий збір», по якій дуже велика кількість суб'єктів владних повноважень втратили свій пільговий статус в питанні сплати судового збору, що також вимагало аналізу застосування норм закону в проблемних моментах з боку Вищого адміністративного суду.