Внесення змін до процесуального законодавства є певним кроком на шляху проведення судової реформи. Робочою групою з реформування процесуального законодавства, яка створена Радою з питань судової реформи при президенті України, розроблені проекти змін до трьох процесуальних кодексу - Господарський, Цивільний та адміністративного судочинства.
Рада з питань судової реформи при Адміністрації президента виділяє 13 головних змін в господарському та цивільному процесах:
1. Ефективний захист прав як переважаюча завдання судочинства.
2. Розширення способів судового захисту і засобів доказування:
захист прав способами, не тільки встановленими законом або договором, а й іншими, ефективно захищають право;
електронні докази як самостійний засіб доказування, свідки в господарському процесі як субсидіарний джерело доказів.
3. Ефективні механізми забезпечення позову і доказів:
розширення способів забезпечення позову;
широке застосування зустрічного забезпечення;
відшкодування шкоди, заподіяної необгрунтованим забезпеченням позову чи доказів.
4. Максимальна змагальність сторін та пропорційність як основна засада судочинства:
суд виконує виключно роль арбітра і ніколи - слідчого;
пропорційність: суд зважує доцільність процесуальних дій, виходячи із завдань судочинства, значення справи, ціни позову, розміру судових витрат і т.д .;
докази, включаючи висновки експертів, надаються сторонами; суд витребує докази і призначає експертизу тільки у визначених законом випадках;
боку мають фактичну, а не формальну свободу укласти мирову угоду в будь-який час; мирова угода може виходити за межі предмета спору, якщо не порушує права третіх осіб.
5. Нові правила юрисдикції та підсудності:
юрисдикція між загальними, господарськими та адміністративними судами розмежовується залежно від предмета, а не сторін спору;
похідні позовні вимоги в певних випадках можуть бути об'єднані з основним, навіть якщо окремо вони повинні були розглядатися за різними правилами судочинства (щоб уникнути дублювання цивільних, господарських та адміністративних процесів);
норми, що запобігають маніпуляціям з юрисдикцією / підсудністю.
6. Спрощення та прискорення розгляду нескладних і менш значних справ:
стягнення неоспаріваемие заборгованості в порядку наказного провадження, переважно електронного;
розгляд нескладних і менш значних справ в порядку спрощеного позовного провадження, в т.ч. без виклику сторін (тільки в передбачених законом випадках);
«Розумні» процесуальні фільтри на стадії апеляційного та касаційного провадження;
швидке врегулювання спорів за участю судді без формальних процедур судового провадження.
7. Забезпечення грунтовної підготовки і розгляду складних справ:
загальне позовне провадження: ретельна підготовка справи як гарантія забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного його розгляду по суті;
рішення всіх підготовчих і процедурних питань в межах підготовчого провадження;
безперешкодний розгляд справи по суті протягом короткого терміну без можливості (як правило) зупинки і повернення до попередньої стадії.
8. Забезпечення своєчасності розгляду справи та правової визначеності:
вичерпне виклад позиції по суті справи в певних Кодексом процесуальних документах (заяви по суті справи: позов, відзив, відповідь на відгук і доповнення до відкликання);
обов'язок розкриття всіх доказів, запобігання приховування обставин справи;
чіткий порядок і строки вчинення процесуальних дій, чіткі стадії судового процесу, розумні обмеження відкладення розгляду та зупинення провадження у справі;
«Розумні» обмеження можливості направлення справи на новий розгляд і перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами.
9. Механізми запобігання зловживанню процесуальними правами:
перешкоджання «позовами-клонам» і ін. інструментів маніпуляції розподілом справ, умисного затягування справи, маніпуляціям підсудністю;
заходи дієвої відповідальності за зловживання правами.
10. Ефективна компенсація судових витрат:
презумпція повної компенсації всіх витрат, пов'язаних із судовим розглядом справи і підготовкою до нього;
чіткий порядок доведення розміру судових витрат і їх ефективного розподілу з можливістю окремого розгляду цього питання після вирішення справи по суті;
забезпечення і попередня оплата судових витрат в певних Кодексом випадках.
11. Гармонізація правил цивільного і господарського судочинства зі збереженням специфіки кожного:
єдність застосовуваної термінології і гармонізація порядку здійснення окремих процесуальних дій в цивільному та господарському процесах з метою забезпечення єдності судової практики;
специфіка господарського процесу: максимальна швидкість і відносна простота, презумпція професійного представництва, фокус на економічних аспектах;
специфіка громадянського процесу: максимальну увагу до забезпечення реалізації прав громадян в процесі, обмеження негативного впливу потенційних процесуальних помилок.
12. Впровадження «електронного суду»:
спрощення доступу до правосуддя: максимальне застосування інформаційних технологій, можливість здійснення всіх процесуальних дій через засоби електронного зв'язку з відповідними механізмами ідентифікації та безпеки;
оплата судового збору з використанням платіжних систем через Інтернет в режимі реального часу;
ведення електронних справ, відсутність необхідності пересилання справ між судами.
13. Підтримка судом міжнародного комерційного арбітражу та третейського суду:
судове забезпечення позову і доказів в арбітражному і третейському процесі;
скорочення стадій оскарження рішень третейського суду, міжнародного комерційного арбітражу;
визначення одного суду для оскарження рішень міжнародного комерційного арбітражу, винесених в Україні.