Судову систему очікують кардинальні зміни. Так, нещодавно в парламенті був зареєстрований законопроект №4180. «Судово-юридична газета» провела аналіз основних його положень.
Так, в ч. 2 ст. 86 передбачено, що рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів, прийняте за результатами проведення кваліфікаційного оцінювання, може бути оскаржене тільки з таких підстав:
1) склад членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів, який провів кваліфікаційне оцінювання, не мав повноважень його проводити;
2) рішення не підписано будь-ким із складу членів ВККС, який проводив кваліфікаційне тестування;
3) суддя (кандидат на посаду судді) не був належним чином повідомлений про проведення кваліфікаційного тестування ...
Значить, висновків ВККС щодо професійної кар'єри судді автори проекту також пропонують надати статус остаточних, адже прийняті Комісією рішення підлягають судовому оскарженню тільки в частині дотримання процедур, а не суті зроблених висновків. Обмеження підстав оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, якими є ВККС і ВРЮ, порушує конституційне право на звернення до суду. У десятках рішень ЄСПЛ наголошується про неможливість використання такого підходу.
Ще один нюанс: у разі оскарження рішення ВККС за результатами проведення первинного кваліфікаційного оцінювання, а також прийнятих на його підставі рішень ВРЮ Президентом, парламентом, проектом пропонується, щоб такі справи розглядалися судом у складі суддів, які пройшли процедуру первинного кваліфікаційного оцінювання і підтвердили здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді. Відмінний спосіб зробити оскарження взагалі неможливим - відкласти кваліфікаційне оцінювання суддів ВАСУ на певний термін. Чи не реакція це на скасування ВАСУ деяких рішень ВККС і ВРЮ і не спосіб уникнути судового контролю?